Työyhteisön ihmisten vuorovaikutus ja käytännöt rakentavat tavat, joilla työtä tehdään.
Vuorovaikutus ja käytännöt näkyvät esimerkiksi ryhmien toiminnassa, ajanhallinnassa, painopisteissä, vastuissa, vallassa ja arvoissa. Työ tapahtuu työyhteisöissä ja verkostoissa, ihmisten kesken ja toimesta. Jotta työ sujuisi, tarvitaan yhteisiä merkityksiä ja työkaluja niin yksilöiden kuin organisaatioiden toiminnan sujuvuuteen ja edelleen työn kehittämiseen.
Työkaluja on tarjolla mm. kiireen ja kompleksisuuden hallintaan; vuorovaikutukseen; vastuun, vallan ja arvojen merkityksiin; muutokseen, ennakointiin, osaamiseen tai motivaatioon. Erilaiset vuorovaikutukseen ja ihmisten väliseen toimintaan liittyvät koulutukset voivat lisätä yksilöiden ymmärrystä omasta roolistaan ja sen merkityksestä koko yhteisölle.