Organisaation yhteisen viestin kiteytys ja visualisointi luovat selkärangan sisäisesti ja ulkoisesti viestittäville asioille – joka viestillä on merkitys –, ja niiden perustana ovat aitous ja jatkuvuus.
Strategisen viestinnän suunnittelu, toteutus ja johtaminen ovat pohja kokonaisvaltaiselle mielikuvalle organisaatiosta. Toiminnassa tulee huomioida esimerkiksi arvot, systeemisyys, hallittu muutos ja dokumenttienhallinta. Strateginen viestintä linkittyy vahvasti muun muassa työnantajamielikuvaan ja -brändiin, asukasmarkkinointiin, vetovoimaan, organisaatiokulttuuriin ja johtamiseen.
Kerran huolella mietitty ja omalta tuntuva brändi ja siihen liittyvä toteutustapa brändikirjoineen tekee viestinnästä yhdenmukaista ja omaan organisaation identiteettiä kasvattavaa. Tämä helpottaa ja selkeyttää organisaation kaikkea työtä. Brändin rakentaminen alkaa organisaation strategisen viestin kirkastamisesta - kirkas viesti on helppo tulkata. Brändikirja kokoaa yksiin kansiin kootun viestinne ydinkohdat ymmärrettävästi kaikille arjessa hyödynnettäviksi.